تاريخچه رادیاتور های مسي برنجي وآلومينيومي

تاريخچه رادیاتور های مسي برنجي وآلومينيومي

رادیاتور های مسی برنجی و آلومینیومی

مبدلهاي حرارتي خودرو از روزهاي نخست استفاده از سيستم خنك كن آبي در موتورهاي خودرو از لوله هاي برنجي كه با استفاده از روش لحيم كاري (Soldering) به پرههاي مسي متصل مي شد ساخته مي شد .

هدايت حرارتي بالا  قابليت شكل گيري مناسب ، مقاومت خوب در برابر خوردگي ، سادگي اتصال و قيمت مناسب از دلايل استفاده از مس و برنج در ساخت رادياتور خودروها بوده است . از آلومينيوم هم در برخي موارد جنبي استفاده مي شد و در برخي از موارد كه وزن از اهميت كمتري برخوردار بود از ورقه اي فولادي براي ساخت پره استفاده مي شد كه داراي قيمت ارزانتري بود . بدين ترتيب از روزهاي نخست اوليه پيدايش رادياتور رقباي مختلفي در اين صنعت حضور داشتند ليكن رادياتورهاي مسي برنجي در رتبه اول بودند .

در ابتداي دهه هفتاد ميلادي شرايط جديدي بوجود آمد قيمت مس بطور بي سابقه اي بالا رفت و پيش بيني ها دلالت بر اين مي كرد در آينده نزديك بازار با كمبود مس روبه رو مي شود ( درهمين دهه بود كه انقلاب شيلي و كودتاي آمريكايي براي تصاحب معادن مس آن رخ داد ) بر عكس در همين زمان پيش بيني شد كه قيمت آلومينيوم تا مدتها از ثبات برخوردار است در ضمن درهمين دوران روشهاي اتصال آلومينيوم بطور چشمگيري توسعه يافت و روش بريزينگ (Brazing) بصورت مناسب مورد استفاده قرار گرفت . روش بريزينگ جديد بطور موفق ابتدا در آلمان  و آمريكا مورد بهره برداري قرار گرفت . يك طرح اتصال مكانيكي توسط شركت صوفيا از زير مجموعه هاي شركت (Valeo) ساخته شده و اين رادياتور توسط شركت فولكس واگن در مدلهاي جديد آب خنك مورد استفاده قرار گرفت .

رادياتورهاي آلومينيومي با تكنولوژي ساخت بريزينگ در خلا و يا خلا / گازمحافظ در خودرو هاي ساخته شده در اروپا مورد مورداستفاده قرار گرفت . حتي اين موضوع باعث شد روش لحيم كاري قديمي پيشرفت كند . تمام اين فعاليتها بطور نظام يافته در صنايع آلومينيوم پيگيري مي شد . هنگام بحران انرژي نيز در دهه هفتاد نياز به

رادياتورهاي سبكتر در موتورهاي سبكتر براي كاهش مصرف سوخت عامل محرك قوي ديگري بود كه محصولات از مس برنج به سمت آلومينيوم ميل كند . در نتيجه اين اتفاقات واحدهاي توليدي با بهره وري بالا براي توليد مبدلهاي آلومينيومي ابتدا در اروپا و سپس در آمريكا بوجود آمدند .

صنايع مس به علت رونق بازار توجه خاصي جز در موارد محدود به اين تغييرات و جايگزيني نشان ندادند. كارخانجات توليدكننده رادياتورهاي مس برنج عموماً با امكانات و تجهيزات قديمي و به شدت كارگر بر توليد  مي كردند و در نتيجه محصولات توليدي كيفيت مناسب را نداشتند و با قيمت بالايي به بازار عرضه مي شد از آنطرف كارخانجات توليد رادياتور آلومينيومي از تجهيزات پيشرفته و جديد با بهره وري بالا استفاده مي كردند . لقي هاي كم در ابعاد ، چسبندگي مناسب لوله و پره و تميزي خط توليد و تجهيزات پيشرفته باعث شد كه توليد داراي نرخ برگشتي پايين باشد . بدين ترتيب اختلاف رادياتورهاي مسي برنجي از يك طرف و رادياتورهاي آلومينيومي از طرف ديگر بسيار مشهود گرديد . اين تفاوت در دهه هشتاد ميلادي بعلت توجه به كيفيت در دنيا دامن زده شد البته يك استثناء در اين مورد وجود داشت كه تاكنون هم ادامه دارد و آن در ژاپن است كه رادياتورهاي مسي برنجي با كيفيت بسيار بالا توليد ميشوند در كنار اين موضوع صنايع مس در دهه نود ميلادي حركت هاي جديد انجام دادند و طرحهاي جديد ارائه دادند و مطالعات زيادي در اين زمينه انجام شد از جمله مي توان به طرحهاي جديد مسي برنجي با تكنولوژي ساخت Cupro Braze كه شركت Outo Kumpu سوئد آن را بشدت تبليغ مي كند اشاره كرد . در هر صورت بر اساس آمارهاي غير رسمي بازار يدك بطور مساوي در اختيار دو نوع رادياتور مي باشد ليكن ۹۰% نياز خودرو  سازان در اختيار توليد كنندگان رادياتور آلوميينومي مي باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *